ATC BASICS. GUIDE

Вступ

Цей гайд націлений на поверхове ознайомлення та навчанню базовій комунікації між пілотом та диспетчером (ATC- Air Traffic Controller).
Гайд буде зроблено у порядку запуск => руління => зліт => тренувальний політ => посадка.

Цей гайд також використовує приклади радіокомунікацій у двох варіантах, українською та англійською мовами, ось приклад:

Повідомлення пілота:
Boryspil Tower, KESTREL 1-1, radio check please.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1, перевірка зв’язку будь ласка.

Повідомлення GCI/AWACS:
KESTREL 1-1, Boryspil Tower, read you five.
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, приймаю вас на п’ять.

Якщо переклад не написаний це означає, що інформація звучить так само і не може бути перекладена українською мовою.

Початок польоту на землі

Перед початком комунікацій з диспетчером вам потрібно перевірити звʼязок з ним, та обовʼязково Ви маєте підтвердити що Ви прийняли оцінку та доповісти як Ви чуєте диспетчера:

Boryspil Tower, KESTREL 1-1, radio check please.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1, перевірка звʼязку будь ласка.

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, read you 5.
KESTREL 1-1, Бориспіль вишка, приймаю вас на 5.

Five by five KESTREL 1-1.
Вас також на пʼять KESTREL 1-1

Коли Ви запустилися та зробили відповідні процедури на літаку/гелікоптері Ви повинні попросити дозвіл на руління або зліт зі стоянки(в тому разі якщо Ви на гелікоптері та не бажаєте рулити на полосу. Описано вкінці гайду):

Boryspil Tower, KESTREL 1-1, ready to taxi.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1, до руління готові .

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, taxi to the holding point runway 36R via C4 B A6 
[CHARLIE FOUR, BRAVO, ALPHA SIX].
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, руліть до точки очікування зпс 36R по C4 B A6 
[ЧАРЛІ ЧОТИРИ, БРАВО, АЛЬФА ШІСТЬ].

Також, у більшості випадків диспетчер буде направляти вас не в кінець смуги, а до перехрестя(Intersection)

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, taxi to the holding point runway 36R via C4 B INTERSECTION A5 
[CHARLIE FOUR, BRAVO, INTERSECTION ALPHA FIVE].
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, руліть до точки очікування зпс 36R по C4 B ПЕРЕХРЕСТЯ А5 
[ЧАРЛІ ЧОТИРИ, БРАВО, ПЕРЕХРЕСТЯАЛЬФА П’ЯТЬ].

Після того як Ви під’їхали до полоси, Ви маєте очікувати команди АТС про зарулювання на зпс, Ви маєте право сказати АТС що Ви вже знаходитесь перед зпс, щоб він/вона могли відреагувати на Вас пошвидше.

Boryspil Tower, KESTREL 1-1 holding short of runway 36R.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1 очікую перед зпс 36R.

Команда про зарулювання може звучати по різному, все залежить від ситуації:

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, line up and wait runway 36R
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, займайте зпс 36R та очікуйте.

Boryspil Tower, KESTREL 1-1, lining up and waiting runway 36R.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1, займаю зпс 36R і чекаю.

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, line up runway 36R, behind departing F-16, behind.
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, займайте зпс 36R, за злітаючим F-16,за бортом.

Boryspil Tower, KESTREL 1-1, line up runway 36R, behind departing F-16, behind.
Бориспіль Вишка, KESTREL 1-1, займаю зпс 36R, за вилітаючим F-16, за бортом.

Після того як Ви зайняли зпс АТС може дати команду на зліт та частоту після зльоту, або ця команда може бути дана одразу, якщо АТС порахує це за необхідне:

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, surface wind 270° 2 knots, runway 36R cleared for take off, after departure contact OVERLORD on 135.00.
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, вітер біля землі 270° 2 вузли, зпс 36R зліт дозволяю, після зльоту зв’язок з OVERLORD на частоті 135.00.

Runway 36R, cleared for take off, after departure contact OVERLORD 135.00, KESTREL 1-1.
ЗПС 36R, зліт дозволили, після зльоту зв’язок з OVERLORD на частоті 135.00 KESTREL 1-1.

Після зльоту. Базові знання тренувального патерну

На рисунку вище зображено спрощений тренувальний патерн та назви поворотів при ньому. Хоч він і називається тренувальним, але в DCS(а саме VFR польоти) він використовується постійно.


Припустимо Ви вже виконали свою місію та повертаєтесь на базу. GCI направляє Вас на АТС, після цього у Вас є два варіанти. Або В и будете летіти “По векторам”, коли АТС мануально каже Вам курс за якимлетіти та виводить Вас на Final. Або посадка за правилами візуальних польотів. Якщо з першим випадком все зрозуміло, то давайте розглянемо другий:

Boryspil Tower, good evening! KESTREL 1-1 requesting entering traffic pattern.
(Можете по бажанню назвати будь-яку корисну інформацію:інформація ATIS на борту, положення відносно BULLSEYE та подібне)
Бориспіль Вишка, добрий вечір! KESTREL 1-1 з вами, просимо вхідна коло.

KESTREL 1-1, Boryspil Tower, good evening! Join right hand base, runway 36R,altitude not above 1500 ft, QNH 1009, wind 290° 5 knt.
KESTREL 1-1, Бориспіль Вишка, добрий вечір! Заходьте на правеколо, до третього, зпс 36R, висота не вище 1500 футів, QNH 1009,вітер 290° 5 вузлів.

Joining right hand base, rwy 36R, altitude not above 1500 ft, QNH 1009, wind290° 5 knt, KESTREL 1-1.
Заходжу на праве коло до третього, ЗПС 36R, висота не вище 1500футів, QNH 1009, вітер 290° 5 вузлів

Як Ви можете бачити, для означення поворотів (Base – третій, Downwind – другий та Crosswind – перший) використовується “Hand” або “Коло”.

Сторона “Кола або Руки” позначає, з якої сторони полоси борт має заходити на той чи інший поворот. Наприклад: Ви робите зліт з аеродрому та знаєте що вам треба виконувати Правий патерн, отже
перший ваш поворот(Crosswind) буде направо, та все ваше коло буде з правої сторони смуги, аналогічно з підходом.

На рисунку нижче зображено праве коло для зпс 36R.

Якщо Ви вже знаєте інформацію про погоду, та Ви сказали про це АТС, Ви не отримаєте нічого окрім висоти і напряму який Вам треба утримувати, якщо інформація про погоду різко не змінилися або просто ваша інформація застаріла. Далі треба просто слідкувати вказанням АТС.

Boryspil Tower, good evening! KESTREL 1-1 requesting entering traffic pattern with information Alpha.
Бориспіль Вишка, добрий вечір! KESTREL 1-1 з вами, просимо вхід на коло, інформація Alpha на борту.

Ви не маєте права переходити до наступного повороту поки Ви не повідомили про це АТС і він/вона не скомандує вам не конкретний поворот.

Коротка пряма та посадка

Коли Ви виходите на коротку пряму (Final) зазвичай Ви будете зобов’язанні сказати це диспетчеру

KESTREL 1-1 on final rwy 36R.
KESTREL 1-1 на корткій прямій зпс 36R.

Якщо немає ніяких перешкод, вам дадуть дозвіл на посадку, якщо посадка не можлива по будь-яким причинам на погляд АТС він/вона відправлять вас на друге коло

KESTREL 1-1, go around, altitude not above 3000ft, when ready turn right-hand Crosswind, report on downwind.
KESTREL 1-1, виходьте на друге коло, висота не вище 3000 ft, коли готові повертайте на праве коло, перший поворот, докладіть на другому.

Going around, altitude not above 3000ft, turning right-hand crosswind and we’ll report on downwind, KESTREL 1-1.
Виходимо на друге, повертаємо на праве коло, перший поворот по готовності, докладемо на другому, KESTREL 1-1.

У разі якщо для посадки немає ніяких перешкод буде видано дозвіл на посадку, Ви можете не повторювати інформацію по вітру:

KESTREL 1-1, wind 280° 5 knt rwy 36R cleared to land.
KESTREL 1-1, вітер 280° 5 knt зпс 36R посадку дозволяю.

Cleared to land rwy 36R KESTREL 1-1.
Посадку дозволили зпс 36R KESTREL 1-1.

Гелікоптери

У тому разі, якщо Ви літаєте на гелікоптері у Вас є два шляхи. Перший виконувати ті самі дії на землі що й літаки (Їхати або летіти на низькій висоті до перехрестя) або злітати та саджати машину одразу на конкретну стоянку

KESTREL 1-1, requesting taxi to the holding point rwy 36R.
KESTREL 1-1, просимо руління до зони очікування зпс 36R

KESTREL 1-1 air taxi to the holding point rwy 36R via C4 B A6.
KESTREL 1-1 руління до зпс 36R по повітрю дозволяю по C4 B A6.

У разі того якщо Ви хочете злітати зі стоянки, Ви маєте повідомити проце АТС.

KESTREL 1-1 requesting take off from stand/helipad.
KESTREL 1-1, просимо зліт зі стоянки/геліпаду.

KESTREL 1-1, wind 270° 8 knt, cleared for take off, after departure contact OVERLORD on 135.00.
KESTREL 1-1, вітер 270° 8 knt, зліт дозволяю після зльоту зв’язок з OVERLORD на 135.00.

Інші процедури на гелікоптері не відрізняються від літаків та мають ідентичну комунікацію.
Якщо виникають питання по фразеології/матеріалу, будь ласка напишіть в discord який вказано в секції “Вступ”, відповіді на популярні запитання буду викладати для більш детального ознайомлення в гайді. Не бійтесь робити помилки, тільки на помилках ми й вчимось. Почуємося на частоті😉

Залишити коментар